Search Engine Optimization – tehnică de marketing online care desemnează, în limba română, în limbajul de specialitate, procesul de optimizare SEO – reprezintă încă, pentru foarte mulți antreprenori și deținători de business-uri digitale / digitalizate, un oarecare… paradox.
Spunem acest lucru deoarece, spre deosebire de tehnicile de marketing tradiționale, „translatate” mediului virtual (de pildă, clasica reclamă TV are drept corespondent anunțurile derulate pe platforme precum YouTube), SEO este specific strict Internetului. Drept urmare, procesul de optimizare SEO poate suferi, în astfel de condiții, oarecum, de un deficit de popularitate și atenție la nivel general.
Pe de altă parte, acest tip de optimizare ca tehnică de marketing, indiferent că ne raportăm la marketingul online sau la cel tradițional, nu dispune, evident, nici de o istorie la fel de îndelungată precum formele de promovare clasice (timpurii). Practic, apariția și evoluția conceptului Search Engine Optimization sunt în directă legătura cu istoricul Internetului – respectiv, cu cel al motoarelor de căutare.
În definitiv, optimizarea SEO, pe lângă faptul că desemnează în esență o tehnică de marketing online, mai precis de atât, aceasta vizează optimizarea site-urilor (magazine online sau pagini web de prezentare) pentru motoarele de căutare; precum Google.
Totuși, optimizarea de tip SEO, ce reprezintă, așadar, o formă de promovare pe Internet pentru brandurile care activează exclusiv sau combinat în acest mediu, a cunoscut suficiente transformări de-a lungul existenței sale mai lungi sau mai scurte. Astfel încât, putem vorbi acum despre o abordare deja modernizată a conceptului, comparativ cu începuturile sale, când lucrurile în această direcție se practicau mult mai rudimentar, ostentativ, „brutal” și… nu tocmai la fel de avantajos / eficient pentru imaginea brandului în sine.
- Calitate, înainte de cantitate!
Noțiunea de optimizare SEO s-a schimbat radical în ultimii ani. Deși în trecut, majoritatea agențiilor ce oferă servicii SEO se axau pe partea cantitativă și tehnică a procesului (optimizare on-page și volum de linkuri off-page), în ziua de azi se pune mare accent pe calitate. Însă numai o agenție care s-a confruntat, printr-o experiența îndelungată, cu toate schimbările algoritmilor Google va înțelege cu adevărat ce se întâmplă în prezent și va putea emite preconizări utile. Chiar și în felul acesta, conștientizarea faptului că nu există o rețetă perfectă / universal valabilă pentru SEO trebuie să primeze!
- Înțelegerea business-ului, înaintea optimizării propriu-zise!
Numai prin înțelegerea prealabilă a specificului business-ului unui site și analizarea competiției se vor putea realiza și implementa strategii de optimizare pentru motoarele de căutare într-adevăr eficiente. Acest lucru este determinat, printre altele, de faptul că nivelul concurenței, privind mai toate nișele, în special pe Internet, a crescut vertiginos în ultimii ani. Fiecare business trebuie analizat și diferențiat de competitori!
- SEO modern, un mix de… marketing?
SEO presupune astăzi folosirea majorității tehnicilor de marketing online. Procesul de optimizare SEO modern înseamnă multă analiză, marketing clasic, PR, comunicare etc. „Conținutul este regele, iar motorul de căutare îi este tabla de șah” – e premisa agenției iAgency.ro. Modul în care content-ul este, însă, realizat, combinat cu contextul în care este plasat și linkurile asociate determină cum un site este indexat și felul în care acesta rankează în Google.